EU-dom: Hjemmesider med Facebook Like-knap gør dig til dataansvarlige.

I følge en EU dom kan ejere af hjemmesider med implementeret Facebook Like knap, blive data- og GDPR ansvarlige. Det er EU der har afsagt en dom. Det gælder også andre sociale “like” knapper som på Twitter og Linkedin.

Facebook “LIKE” knap sagen.

Hvis man har inkluderet en plug-in på sin hjemmeside, som Facebook Like knap, betyder det, at brugere der besøger hjemmesiden, afleverer IP adresse og browser data til Facebook. Denne data overførsel sker automatisk, når din hjemmeside vises i brugerens browser, hvad enten brugeren har klikket på facebook like knappen eller ej, og det sker også uden brugers viden.

Hvorfor er det lige Facebook, der nævnes?

Fordi Facebook opsamler flere data end alle de andre, er den nok den værste af dem alle. Faktisk siger dommen, at man skal give samtykke til opsamling. Først når der er givet samtykke til at Facebook må opsamle data, kan du give adgang til hjemmesiden.

Jeg vil nok overveje, om det er besværet værd at have en af disse like knapper på min hjemmeside overhovedet. Holdt op imod et besøg fra Datatilsynet med det som emne.

Hvad bør jeg gøre?

Du har 2 muligheder.

  1. En popup der giver samtykke til denne data udveksling (næppe en god ide)

Eller

  1. Fjern Facebook knapper og alle andre sociale plugins som Twitter, Linkedin, Instagram med flere, der opsamler og udveksler data med 3. part.

3 gode råd om brugen af Sociale Media Plugins.

  1. Inden du installerer Sociale media plugins eller andre værktøjer som cookies, der overfører data til 3. part, skal du sikre dig, at jeres IT afdeling har testet hvad der opsamles og hvor data sendes til.
  2. At din privat politik på din hjemmeside altid afspejler de tekniske løsninger omkring data opsamling.
  3. Check altid om den plugin du installerer har haft sikkerheds problemer, og om den jævnligt opdateres. Hackerne elsker sårbare plugins.

Referencer til artikler om dommen: