Må man opfordre kunder til at sende følsomme data via en ukrypteret forbindelse?

I november 2019 skrev jeg artiklen Reglerne omkring sikker mail er skærpet af Datatilsynet, der beskriver de forskellige måder, til at sende mails på en sikker måde. Der beskrives også, hvordan du som afsender skal kunne dokumentere, at du sendte mail’en på en sikker måde.

Dette er faktisk en udfordring, da mail systemer som Office 365 og Google Workspace kun tilbyder såkaldt opportunistisk TLS, hvor man indstiller sine mailservere til at sende TLS, hvis det er muligt. Hvis modtagerens server (eller en af de servere mailen passerer undervejs) IKKE understøtter TLS, sendes e-mailen alligevel – ukrypteret.

Så konklusionen er stadig, at afsendelse af mails med personfølsomme oplysninger kræver et “tillæg” til den normale løsning. Dette sikrer, at hvis ikke modtagerens posthus kan kommunikere sikkert (TLS), sendes mail’en ikke. Den fremsendes så på en anden sikker måde, som du kan læse mere om her.

Der har dog været usikkerhed om, hvordan man er stillet, når man modtager uopfordrede personfølsomme mails.

Så retur til artiklens emne.

Må man opfordre kunder til at sende følsomme data via en ukrypteret forbindelse?

Nej, det må du ikke, er det korte svar. Hvis du beder om, at der sendes fortrolige oplysninger, skal du tilbyde en løsning, der sikrer at kommunikationen mellem posthusene er sikret på samme måde som beskrevet i denne artikel.

Må en kunde uopfordret sende fortrolige oplysninger?

Det er kundens valg. Datatilsynet skriver

Som myndighed eller virksomhed er man derimod ikke ansvarlig for forsendelsesmåden, hvis borgeren uopfordret sender oplysninger af fortrolig eller følsom karakter via en ukrypteret forbindelse, eller hvis borgeren – til trods for en opfordring til at sende oplysningerne krypteret – alligevel anvender en usikker forsendelsesmåde.

Kilde: Datatilsynet

Så det nye er, at Datatilsynet nu bekræfter, at det er kundens valg, om han vil sende fortrolige oplysninger, uden at transmissionen er krypteret.

Hvor langt går mit ansvar?

Som afsender af mails, anses du for at være dataansvarlig, fra du afsender mailen til den modtages på kundens mailserver. Hvis kunden har valgt at oprette en mail på en usikker server, er det ikke dit ansvar.

Du skal dog huske, at som dataansvarlig er det altid dit ansvar, hvad der sker på din ”mailserver” Hvad enten du selv driver den internt eller har en mail udbyder som for eksempel Microsoft O365 eller Google Workspace.