Bruger du Google Mail?

Det er der stor chance for. Hvis ikke dig selv, så en i familien eller en du kender. Gmail har idag en markedsandel på 43%, og sendte 304 milliarder mails i døgnet i 2020. Det svarer til 3,5 millioner i sekundet, og de blokerer 100 millioner spam mails i døgnet.

Er det et problem at have en Gmail?

Som udgangspunkt nej, og dog.. måske lidt. For hvor mange har læst Gmails privatlivspolitik? Og dermed på et oplyst grundlag vurderet, om den måde hvorpå Google driver deres forretning, stemmer overens med dine holdninger til privatlivspolitik.

Google lever af dine data!

Der er jo ikke noget, der er gratis her i livet. Heller ikke en mail konto. Så selvom du ikke betaler direkte for din Gmail med penge, så betaler du bare med dine data.

Google lever jo af, at du klikker på et annonce link på nettet. Annoncøren betaler så Google for, at han får relevant trafik til sin hjemmeside.

Så jo mere Google ved om dig, jo bedre er de til at give dig de rigtige søgeresultater, som betyder, at du klikker på en annonce.

Gmail har glade “kunder”.

De fleste der har en Gmail konto, er rigtige glade for den, fordi den leverer værdi.

For eksempel:

Gmail prioriterer dine mails for dig, de vigtige og så de andre, i forskellige faner.

De kan jo kun prioritere dine mails, hvis de læser dem. Ikke fysisk, men de læses og indholdet bruges til at profilere dig.

Tidligere blev der vist annoncer ude i margen, som relaterede sig til indholdet i en mail. Men jeg mener, at det er stoppet. Det blev alligevel lidt for specielt til, at Google ville fortsætte med det. Dernæst viste de jo så også med tydelighed, at de læste mail indholdet.

Google smartfunktioner:

Gmail brugere er glade for den værdi Google giver. Den seneste udvikling er Google Smartfunktioner, som Google beskriver som:

Intelligente funktioner og tilpasset styring i Gmail, Chat, Meet og andre Google-tjenester

Hvis du slår Google Smartfunktioner fra.

Følgende funktioner og meget mere deaktiveres, indtil du ændrer indstillingerne:

  • Automatisk filtrering/kategorisering af mails (Primære/Sociale netværk/Promoveringer)
  • Smartsøgning (søgeordsforslag, relevante resultater og meget mere)
  • Notifikationer ved høj prioritet for vigtige mails
  • Skriveassistent (foreslået tekst) i mails
  • Smartsvar (foreslåede hurtige svar) i mails
  • Oversigtskort over mails (rejse, pakkesporing og meget mere)
  • Påmindelser om at svare på glemte mails
  • Udtrækning af oplysninger for at oprette kalenderbegivenheder

Nu er Gmail så bare ikke den samme brugeroplevelse som før. Nu er den blot som en almindelig mail, med en god SPAM beskyttelse. Så mange vælger at køre videre som hidtil med smartfunktionerne aktiveret.

Bare husk, at du næppe vil lade din nabo læse alle dine mails, men du har det altså OK med at Google gør det.

Læs videre

iPhone iOS 14.5

Vil du spores skal du sige ja

Apple har valgt at fokusere endnu mere på brugerens privatliv. Rygtet siger, at den iOS 14.5, iPad OS 14.5 og TVos 14.5, som vi kommer til at installere i nærmeste fremtid, vil ændre på hvordan Apps kan sporer dig.

Som jeg skrev i et tidligere nyhedsbrev, Ved du hvad dine Apps opsamler af data om dig?, er det meget forskelligt hvad apps opsamler, og sporer i din adfærd. Denne nye privacy mulighed hedder App Tracking Transparency (ATT).

Fra version 14.5 vil du blive mødt af en pop up, som vil sige noget i retning af “x vil gerne have tilladelse til at spore dig på tværs af apps og websteder, der ejes af andre virksomheder. Dine data vil blive brugt til at levere personlige annoncer til dig.”

Så det nye er, at du skal tilvælge sporing for at modtage bruger tilpassede annoncer.

Facebook har selvfølgelig udtrykt deres utilfredshed med denne nye feature, da netop tracking af personers adfærd, er den stor del af deres annonce forretning. Sådan kan udgivelsen af Apple iOS 14 påvirke dine annoncer og din rapportering (linken KRÆVER, at du accepterer Facebook’s cookies)

Nå, men jeg ved godt, hvad jeg vælger når muligheden kommer 😜

Åben telefonen med uret når du bærer mundbind 😷

Nyere iPhone’s hvor man åbner iPhone ved hjælp af ansigtskendelse, har ikke virket hvis du bar mundbind. Med iOS 14.5 og et opdateret Apple Watch, vil du kunne åbne iPhone ved tryk på Apple Watch.

Læs videre

Hvad vil Datatilsynet fokusere på i 2021?

Datatilsynet har oplyst hvilke områder de vil fokusere på i 2021.

Overskrifterne er:

  • Kreditoplysningsbureauer, advarselsregistre og spærrelister
  • Inkassobureauers oplysningspligt og sletning
  • Pengeinstitutters procedurer for indsigtsanmodninger
  • Tv-overvågning
  • Myndigheders videregivelse af personnumre til borgere
  • Forskning
  • Behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende (cookies)
  • Persondatasikkerhed, inkl. brud på persondatasikkerheden
  • Kontrol med databehandlere
  • Overførsel af personoplysninger til tredjelande
  • Behandling af personoplysninger i fælleseuropæiske informationssystemer
  • PNR-loven (Kommentar: Lov om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer)
  • Retshåndhævelsesloven

Hvad betyder det for mig?

Nogle af områderne henvender sig til specifikke brancher, typer af virksomheder og myndigheder. Men der hvor jeg kan se, at det stort set rammer alle er på:

  1. TV-overvågning, som mange idag har, hvilket også er tilladt hvis man følger reglerne. F.eks. må man som udgangspunkt ikke optage offentlige steder, med undtagelse af visse brancher, men gerne sin egen facade og indgang. Vigtigt er også som sædvanligt, beskrivelsen af hvorfor man optager samt slette fristen. Du skal også huske at skilte med TV-overvågning.
  2. Behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende (cookies), gælder jo for alle der har en hjemmeside. Jeg skrev for 1 år siden om Datatilsynet har nye retningslinjer for behandling af personoplysninger til hjemmeside ejere. Den gang afsluttede jeg artiklen med at Datatilsynet nok ikke vil give anmærkning eller bøder. Men nu er der gået 1 år, så nu kan man nok forvente, at de vil være mere strikse.
  • Persondatasikkerhed, inkl. brud på persondatasikkerheden, er jo store dele af GDPR delen generelt. Men der nævnes brud på persondatasikkerheden. Så det tolker jeg som, at man vil kontrollere, at virksomheder har styr på hændelser, der omhandler personsikkerhed. Man skal f.eks. beskrive enhver hændelse, der involverer personhenførbare oplysninger. Det mest almindelige i følge Datatilsynets opgørelse er, at der bliver sendt en mail med personoplysninger til den forkerte modtager. Men der kan være andre hændelser, der ikke nødvendigvis kræver en anmeldelse til Datatilsynet. Men du skal stadig registrere hændelsen, så det er vigtigt, at du har en fast proces til dette. Lexoforms, som er den online service mine kunders GDPR data ligger i, har netop introduceret et hændelses modul.
  • Kontrol med databehandlere Du skal huske at kontrollere dine databehandlere. Du har indgået en aftale, men du er stadig den dataansvarlige. Så derfor skal du føre tilsyn med, at tingene er som aftalt. Nogle databehandlere får udført ekstern revisions kontrol, som du skal gennemse. Andre må du sende relevante sprøgsmål til, med det formål at sikre, at den databehandler aftale i har indgået, stadig lever op til jeres aftale. Jeg har skrevet denne artikel .Skal jeg føre tilsyn med mine Databehandlere?”
  • Overførsel af personoplysninger til tredjeland Med EU’s dom om at US Privacy Shield er ikke længere er gyldigt, har vi siden 16 juli 2020 ventet på en løsning. Der har været flere møder i EU, så forventningen er stadig, at EU og USA finder en løsning. EU’s udspil er Standard Contractual Clauses (”SCC”), så alt tyder på, at EU vil fastholde sin position. Høringsfristen for denne nye aftale var 10 december 2020, du kan følge udviklingen her. Nogle US baserede firmaer har udvidet deres aftaler med at respektere SCC, desværre har jeg ikke fundet et sted med oversigt over hilse firmaer som har tilsluttet sig SCC.

Du kan læse mere her om datatilsynets fokusområder

Læs videre

”Støjfri” browsing på iPad, iPhone og Mac

– Slip for annoncer i Safari på iPhone, iPad og Mac

Svenskeren Joel Arvidsson har udviklet en udvidelse HUSH til Safari for iPad, iPhone og Mac. Udvidelsen giver en mere “ren” oplevelse, og her ser jeg ikke længere reklamer og får langt færre pop-ups på mine enheder.

Det er et open source projet, som jo betyder at koden er offentligt tilgængelig.

Jeg anbefaler den til alle der bruger Safari

Du kan læse mere på hjemmesiden, hvor der også er links til udvidelsen.

Læs videre

Apple: Har præciseret deres privacy politik med ny hjemmeside.

Apple har altid haft en privacy sektion på deres hjemmeside, men i det typiske sprog, som almindelig mennesker ikke gider læse, ej heller forstår.

Men den 6. november 2019, publisere man en ny opdateret privacy hjemmeside, så den nu er i et forståeligt dansk, med sigende overskrifter og flotte animationer.

Brugerne kan nu nemt få viden om, hvad Apple gør på tværs af deres software og services for at manifestere privatlivets fred.

Tag et kig på hjemmesiden her

Læs videre